Ο «ΚΥΡΙΟΣ» ΠΡΕΣΒΗΣ, ΚΑΙ ΤΟ «ΕΛΛΗΝΙΚΟ» - ΓΙΑΠΩΝΕΖΙΚΟ ΓΙΑΟΥΡΤΙ (προδημοσίευση εργασίας)



Τον Σεπτέμβρη του 2019, αποκαλύφθηκε ένα πρωτόγνωρο, τεραστίων διαστάσεων σκάνδαλο, το οποίο έλαβε χώρα τον Απρίλη του 2018 στο Τόκιο, με πρωταγωνιστή τον εκεί έλληνα πρέσβη Λουκά Καρατσώλη και αφορούσε το ελληνικό γιαούρτι. Συγκεκριμένα, ο έλληνας πρέσβης με προσωπική πρωτοβουλία και χωρίς καμία ενημέρωση των ελληνικών αρχών (ΥΠΕΞ, ΥΠΑΑΤ, ΕΦΕΤ), προέβη σε μια εγκληματική, άκρως ανθελληνική ενέργεια. Εκχώρησε παράνομα στην ιαπωνική γαλακτοβιομηχανία Meiji Co. Ltd, ψεύτικη πιστοποίηση παραγωγής  αυθεντικού «ελληνικού γιαουρτιού» χορηγώντας της πιστοποιητικό έγγραφο στο οποίο αναφέρεται: «The embassy of Greece approvesmeiji The GREEK YOGURTas an authentic Greek Yogurt».

Βάσει αυτού επιτρέπεται στην εταιρεία να φέρει στη συσκευασία των προϊόντων της την ελληνική σημαία και να αναγράφει την ένδειξη «The Greek Yogurt» και τις φράσεις: «παραδοσιακή συνταγή ελληνικού στραγγιστού γιαουρτιού», «η τοποθέτηση της σημαίας και η αυθεντικότητά της έχει εγκριθεί από την πρεσβεία της Ελλάδος στην Ιαπωνία».  Ο πρέσβης παραδίδει το πιστοποιητικό με κάθε επισημότητα ενώ εκθειάζει τη ποιότητα του γιαουρτιού της γιαπωνέζικης εταιρείας και αιτιολογεί την απόφασή του σε συνέντευξή του στους «The Japan Times». Του πιστοποιητικού ακολούθησε διαφημιστική καμπάνια  στη τηλεόραση, στο ίντερνετ, με αφίσες σε κεντρικά σημεία της πόλης κλπ με βασικό σύνθημα ότι «το γιαούρτι είναι ελληνικό». Ένα μήνα μετά τη παράδοση της ψεύτικης πιστοποίησης, τον Μάιο του 2018 η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΞ ανακαλεί τον πρέσβη στην Αθήνα, δύο χρόνια πριν λήξη η θητεία του.

Η Meiji Co. Ltd, είναι μια πολυεθνική εταιρεία που ιδρύθηκε 1917,  δραστηριοποιείται στο κλάδο των τροφίμων και απασχολεί περίπου 11.000 εργαζόμενους. Στην ιαπωνική αγορά γιαούρτης κατέχει μερίδιο κοντά στο 45%, και μερίδια αγοράς που κυμαίνονται μεταξύ 24-54% σε άλλα προϊόντα όπως  σοκολάτα, διατροφικά συμπληρώματα για αθλητές, τρόφιμα που απευθύνονται σε ηλικιωμένους κλπ.

Ο ετήσιος τζίρος του γιαουρτιού στην Ιαπωνία ανέρχεται στο 1 δις ευρώ, η εταιρεία Meiji κάνει εξαγωγές σε χώρες με τεράστιες αγορές μεταξύ των οποίων η Κίνα και η Ινδία, ενώ το «Greek Yogurt» θα μπορεί να το παρασκευάζει και σε χώρες του εξωτερικού. Στα πλαίσια της παγκοσμιοποίησης και της Συμφωνίας Οικονομικής Εταιρικής Σχέσης (ΣΟΕΣ) μεταξύ Ε.Ε. και Ιαπωνίας που τέθηκε σε εφαρμογή από 1/2/19 και η οποία καταργεί δασμούς και τελωνειακά εμπόδια, ο πολυεθνικός κολοσσός θα μπορεί να πουλάει «ελληνικό γιαούρτι» σε χώρες της Ε.Ε. ακόμα και στην Ελλάδα.

Ερωτηματικά προκαλεί η ολιγωρία αντίδρασης του ελληνικού Δημοσίου. Ενώ η αίτηση της εταιιρείας προς τον ιαπωνικό κατοχύρωσης εμπορικών σημάτων έγινε τον Φεβρουάριο του ’18, μόλις τον Ιανουάριο του ’19 και λίγες ημέρες πριν λήξη η προθεσμία,  το ελληνικό Δημόσιο κάνει αίτηση ακύρωσης της κατοχύρωσης του εμπορικού σήματος «The Greek Yogurt» από την Meiji στον αρμόδιο ιαπωνικό οργανισμό, J.P.O. (Japan Patent Office). Η απόφαση του J.P.O. δικαιώνει μέχρι κάποιο βαθμό την ελληνική πλευρά αφού καταλήγει ότι: «υπάρχει κίνδυνος να δημιουργηθεί λανθασμένη αντίληψη για τη ποιότητα του προϊόντος» σύμφωνα με τον ελληνικό τύπο.

Παρόλη την ένσταση το θέμα δεν έχει τελειώσει. Ένσταση κατά της απόφασης του J.P.O. έχει υποβάλλει και η ιαπωνική εταιρεία ή οποία και εξακολουθεί να λανσάρει προϊόντα με την ένδειξη «Greek yogurt». Ο ασκός του Αιόλου άνοιξε και δεκάδες ιαπωνικές εταιρείες ζητούν από τον φορέα κατοχύρωσης σημάτων της Ιαπωνίας να κατοχυρώσουν εμπορικά σήματα γιαούρτης όπου να αναγράφεται η (μαγική) λέξη «Greek», με την ελληνική πλευρά όχι μόνο να αδιαφορεί αλλά να προβαίνει σε δυσμενείς μεταθέσεις υπαλλήλων της πρεσβείας μας που προσπαθούν να διαφυλάξουν τα συμφέροντα της χώρας.

Το σκάνδαλο επί 18 μήνες παρέμεινε κρυφό και μόλις τον Σεπτέμβρη του ’19 βγήκε στο φως της δημοσιότητας από την εφημερίδα «Βραδυνή». Δεν είναι τυχαίος ο σοβαρός τραυματισμός σε τροχαίο (νοσηλεύθηκε στην εντατική) της Οικονομικής και Εμπορικής Ακολούθου της Ελλάδας στην Ιαπωνία στις 25-9-19 λίγες μέρες μετά τη δημοσίευση του σκανδάλου. Εν τω μεταξύ τον Αύγουστο του ’19, τρεις ιαπωνικές εταιρείες κατέθεσαν αίτημα στις αρχές της χώρας τους να κατοχυρώσουν τις ονομασίες: «Greek Protein Yogurt», «Blissful Greece» και «The routine (Make a habit) of taking protein with Greek yogurt». Η τελευταία αφορά την Meiji.

Χαρακτηριστικές είναι οι δηλώσεις του δικηγόρου της Ακολούθου κ. Γιάννη Μαρακάκη: «Η Ελληνική Πρεσβεία στο Τόκιο, εντελώς παράνομα και δίχως κανένα δικαίωμα, ήρθε επίσημα και πανηγυρικά σε συνεννόηση με ιαπωνικές γαλακτοβιομηχανίες-κολοσσούς στις οποίες παρέδωσε γη και ύδωρ, χορηγώντας μάλιστα τη χρήση ελληνικών σημάτων, βλάπτοντας κατάφορα τα συμφέροντα τόσο της πατρίδας αλλά και δεκάδων περίφημων ελληνικών εταιρειών…» και συνεχίζει αναφερόμενος σε υπαλλήλους της Πρεσβείας: «Αντί να ακουστούν ως μάρτυρες όσων ανείπωτων συμβαίνουν… βρίσκονται πειθαρχικώς διωκόμενοι από το ΥΠΕΞ και… απειλούνται με δυσμενή μετάθεση …»

Έχουν περάσει πάνω από δυο χρόνια από το πρωτοφανές αυτό σκάνδαλο και μόνο η κορυφή του παγόβουνου είναι ακόμα ορατή. Ο δε πρώην πρέσβης, χάριν του οποίου έγινε το πρώτο βήμα να βαπτιστούν ελληνικά τα γιαπωνέζικα γιαούρτια,  μένει στο απυρόβλητο. Ως δικαιολογίες προβάλλονται η μεγάλη γραφειοκρατία του ΥΠΕΞ και οι διαδοχικές αλλαγές τριών υπουργών  (Κοτζιάς, Κατρούγκαλος, Δένδιας)σε σύντομο χρονικό διάστημα. Αλλά ποιο σκάνδαλο διαλευκάνθηκε και θα διαλευκανθεί το υποτιμημένο σκάνδαλο για το ταπεινό γιαούρτι; Είναι τεράστια τα συμφέροντα, πολλά τα λεφτά που διακινούνται, ανήμπορο το κράτος, και όλων των αποχρώσεων οι διαπλεκόμενοι.

 

 


Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια